Co tak naprawdę ma kolor niebieski?
Dla starożytnych greków morze ma
kolor zielony albo brązowy, czasem określali je kolorem wina. Nie
mieli używali również określenia „błękitny” na określenie
koloru nieba. Ten kolor nie występuje ani w poematach Homeryckich,
ani w tekście, w którym Teofrast (371-287 p.n.e.) opisuje barwniki,
proszki służące do makijażu oraz korzenie i esencje barwiące.
Również w starym testamencie nie występuje słowo określające
kolor niebieski i podobnie było w wieli językach, w którym na
określenie tego koloru używa się określeń – jasnoczarny lub
ciemnozielony. Jeszcze na średniowiecznych obrazach morza mają
kolor zielony. W naszej kulturze ta sytuacja zmieniła się w XV
wieku, jednak w kulturach wschodu do dziś wodę przedstawia się
często w innych kolorach niż niebieski.
Miniatura z hymnów ku czci Błogosławionej Marii Dziewicy |
Błękitna planeta nie ma błękitnych barwników
Ziemia, choć z widoczna z kosmosu,
przyobleka się w błękitną barwę, tyle z perspektywy istot je
zamieszkujących, niebieskich barwników jest prawie pozbawiona.
Kolor niebieski był bardzo rzadko używany w sztuce, aż do czasów,
w których człowiek nie nauczył się tych barwników pozyskiwać
syntetycznie. Stąd również niewielki udział tego koloru w
obrzędach religijnych i zupełna nieobecność w sztuce
prehistorycznej. Jednak dzięki temu, że było go niewiele, jego
znaczenie wzrosło.
Cheyenni z Koloroda uważali, że kolor
niebieski symbolizuje ziemię, źródło wszelkiego życia. Na ten
kolor malowali swoje skórzane tuniki, które dzięki temu zyskiwały
wartość sakralną. Niestety do dziś nie odkryto, jakim barwnikiem
tego dokonywali. Wyruszali na dalekie wyprawy w stronę
północno-wschodniej równiny, ale źródło pozyskiwania i
recepturę utrzymywali w tajemnicy.
Lapis lazuli kamień półszlachetny z którego pozyskiwano niebieski pigment |
Niebieskie pigmenty
W IX wieku przed Chrystusem Asyryjczycy
używali w swoich freskach niebieskiego pozyskiwanego z kobaltu,
który od tamtej pory, przez długi czas był używany do barwienia
szkła. Pierwszy pigmentem niebieskim, który był używany przez
wielu artystów z różnych krajów był lapis
lazuli, kamień półszlachetny, którego złoża zostały
odkryte na początkuw w Afganistanie. To właśnie afgańscy malarze
byli pierwszymi, którzy w V wieku naszej ery pierwsi zmielili i
użyli do malowania tego minerału.
Karwany z lapisazuli jechały nawet do
Indii, gdzie ten barwnik zdołał dotrzeć aż do Tybetu.
Dla malarzy z Europy był on w tym
czasie najpiękniejszy i najdroższy, nazywali go oltramarino
(przybyły
z najdalszych mórz) w opozycji do azurity nazywanej wtedy azzuro
citramarino (niebieski
przybyły z tej tej strony morza). Używano go w formie zmielonej
zmieszanej z żółcią wołu.
W
średniowiecznych manuskryptach większe kawałki skały odbijają
światło w różnych kierunkach, co daje piękny efekty, jakby tekst
bił własnym światłem.
Od
XII wieku technika nakładania barwnika się zmieniła. Pasta jest
bardziej jednorodna i udało się wyeliminować nieczystości
kamienia. Używano jej w formie masy, która zawierała kredę,żywice,
oliwę oraz wosk.
Ten
barwnik przeznaczony był głównie do malowania tuniki Dziewicy
Maryi i jego ilość była dokładnie określona w umowie spisywanej
przed rozpoczęciem dzieła.
Niebieskie barwniki stworzone przez człowieka
Błękit z Egiptu – pierwszy syntetyczny pigment
Poszukiwania
niebieskiego barwnika Egipcjanie zaczęli już 2500 p.n.e.”egipski
niebieski” Sproszkowane podgrzane szkło mieszali cząsteczkami
miedzi. Powiększyło ono paletę o odcienie błękitu i zieleni,
dziki którym można było oddać kolor Nilu. Używano go do wieku X
n.e. Dopiero niedawno udało się zrekonstruować jego recepturę.
Inne zastępniki lapis lazuli i azuryt
Dopiero
odkrycie w XVIII wieku błękitu pruskiego wprowadziło rewolucję w
malowaniu i skutecznie zastąpiło kamienie półszlachetne. W tym
czasie kolor niebieski staje się obrazach używany tak często jak
wszystkie pozostałe.
W
1828 Jean-Baptiste Guimet odkrywa sposób na produkcję wspaniałego
lapis lazuli. Ten produkt odniósł wielki sukces szczególnie w
przemyśle chemicznym. Był dystrybuowany w kulach, które służyły
do farbowania ubrania. Szczególnie dodawane do białej odzieży, aby
bardzo lekki odcień błękitu sprawiał wrażenie, że odcień
białego jest czystszy.
Azuryt
Azuryt |
Rzymianie pozyskiwali ten barwnik z
Armenii dlatego nazywali go lapis armenis (kamieniem z
Armenii). Używany był do zdobienia ciała oraz do leków. W
średniowieczu azurytem przyozdabiano manuskrypty i iluminacje
(zdobienia w księgach).
Od XV wieku malarze mieszają go z
lapis lazuli i indygo, aby otrzymać pełną paletę odcieni. OD XVII
wieku używa się azurytu do malowania nieba i pejzaży (ze względu
na swój zielonkawy odcień).
Między
III a IX wiekiem był często używany przez alchemistów.
Cechy barwnika, właściwości koloru
Sam proces barwienia tkanin na kolor
niebieski związany był z brzydkim zapachem, a barwnik w połączeniu
z tkaniną miał brudne zabarwienie. Te cechy związane z
produkowaniem kolorowych materiałów, zostały wprost przełożone
na cechy samego koloru. Dlatego w Egipcie czy Imperium Rzymskim kolor
niebieski szat związany był raczej z rolnikami i ludźmi z niskich
warstw społecznych. Nosiły go również kobiety oraz mężczyźni,
którzy uważani byli za zniewieściałych.
Indygo i kasta niedotykalnych
W Indiach niebieskie barwnik to było
głównie Indygo, którego niewielka ilość wystarczała do
barwienia dużej ilości tkaniny. Dlatego również tutaj był
uważany za nieczysty i związany z najniższą kastą w Indiach,
kastą niedotykalnych. Samo zetknięcie z kolorem indygo powodowały
u reprezentantów wyższych kast konieczność oczyszczenia np.
poprzez spożycie pięciu składników, które dostarcza krowa (w
Indiach otaczana szczególnym kultem).
Upicie się kolorem niebieskim w Afryce
W Ghanie istnieje legenda, która
opowiada o tym, sąd wziął się kolor niebieski na ziemi. Było to
oczywiście w czasie mitycznym, kiedy ziemia i niebo pozostawały w
ciasnym uścisku i dzięki temu niebo odżywiało ludzi. Każdy mógł
wziąć kawałeczek nieba, żeby je zjeść. To pożywienie
wypełniało serce i pozwalało ludziom unosić się nad ziemią i
śnić. Dzięki temu mogli na chwilę poczuć się jak w czasach, w
których wyższy bóg mieszkał z na ziemi z ludźmi. Żeby jednak
spożywać taki posiłek trzeba było zachować czystość myśli i
ducha oraz umiar, aby nie upić się niebem za bardzo.
To właśnie przytrafiło się Asi,
która zapragnęła egoistycznie piękna nieba. Spojrzała na becik
swojej córki i pomyślała, że kolor biały jest o wiele brzydszy
niż niebieski. Później spojrzała na swoje ciało i doszła do
podobnych wniosków. Chciała by niebo pokryło jej skórę i włosy
kolorem niebieskim, aby w ten sposób uczestniczyć w jego pięknie.
Zaczęła spożywać kawałki nieba, ale zjadła ich za dużo i
zasnęła w upojeniu. Gdy się obudziła, jej dziecko już nie żyło.
Na jego becikach była niebieska plama. Asi pokryła swoje ciało
prochem. Wtedy duch wody przemówił do niej: „do stworzenia
niebieskiego barwnika potrzebny był mocz twojej córki i proch,
którym pokryłaś swoje ciało. Od teraz niebo zstąpiło na ziemię
i za pomocą tej metody możesz barwić na kolor niebieski tkaniny,
jednak jedynie matki mogą sprawić, by kolor niebieski się
narodził.” Asi wróciła do wioski i nauczyła inne matki sztuki
farbowania materiału, a duch jej córki wstąpił w kolejne dziecko.
Po zejściu niebieskiego na ziemię,
niebo podniosło się i ludzie już nigdy nie mogli spróbować smaku
nieba.
Od tamtych czasów niebieski na tych
ziemiach kojarzy się z kobiecą miłością i czułością.
Tuaregowie od kolorów swoich ubrań
nazywanie są „niebieskimi ludźmi”. Niebieski barwnik przenika
do porów i skóry i nadaje jej odcień oraz specyficzny zapach
roślinnego barwnika.
Tuareg w klasycznym turbanie indygo |
Jednak większość kultur kojarzyła
kolor niebieski z czymś złym. W Imperium Rzymskim ten kolor
przywoływał na myśl wrogów, barbarzyńców, do których czuło
się pogardę.
W wierzeniach bliskiego wschodu
niebieski również nie spotkał sprzymierzeńców,. Był to kolor
ludzi, którzy w czasie sądu ostatecznego nie wejdą do raju. W
niektórych krajach muzułmańskich był to kolor, który nakazywano
nosić Żydom i chrześcijanom.
Wśród Egipcjan zły dzień, określany
jest właśnie jako niebieski.
W Ameryce Południowej niebieski
kojarzony był ze śmiercią i rytuałami pogrzebowymi.
Wizerunki Dziewicy Maryi i docenienie
koloru niebieskiego
Dopiero wraz z kultem maryjnym w XII
wieku wartość. koloru niebieskiego wzrasta. Barwniki naturalne są
cenione i poszukiwane, ich cena jest wysoka. Więcej pracuje się nad
tym, aby otrzymać czysty kolor, który tym samym zyskuje na
szlachetności.
Współczesne użycie
Kolorowi niebieskiemu przypisuje się
działania uspokajające. Bez wątpienia często kojarzony jest z
profesjonalizmem. Kojarzy się nam z chemią raczej niż z
pożywieniem, dlatego częściej spotkamy go w logo marek chemicznych niż
szybko zbywalnych.
Niektórzy twierdzą, że obrus lub
zastawa stołowa w tym kolorze zmniejsza łaknienie.
Niebieski a zdolność uczenia się
Przypisuje się mu pobudzanie
wyobraźni. W badaniach udowodniono, że książki wydrukowane
ciemnoniebieskim drukiem szybciej się czyta i łatwiej zapamiętuje.
W testach na kreatywność lepiej wypadły osoby, które używały
monitorów z niebieskim tłem.
Kolor niebieski a cechy ludzi
Kolor (podobnie zresztą jak kamienie w
tym kolorze – m.in. sodalit czy lapis lazuli) niebieski przypisuje
się ludziom ambitny i kreatywnym, które lubią stać na świeczniku.
Związany jest z zawodami takimi jak pisarz, lekarz, guru.
„Główne znaczenie niebieskiego to:
chcę być niezwykły, niepowtarzalny, chcę zdobyć dobrą sławę i
pozostawić po sobie pomnik oparty na moich dokonaniach, chcę być
mądry, inteligentny i twórczy.” [Zen forest]
Kolor granatowy to profesjonalizm,
dyscyplina i przejrzystość zasad.
Niebieski związany jest z dwiema
czakrami: gardła (bardziej błękitny) i trzeciego oka (indygo).
Źródła:
Anne Varichon „Couleurs. Pigments et
Teintures dans les mains des peuples”
0 komentarze:
Prześlij komentarz